Uke 47, 2025 - Det er ikke bare strømpriser og streamingtjenester som plutselig blir dyrere. Nå har også den vesle bombrikken i bilruten din fått smaken av abonnementsfella.
Historien om hvordan vi ble lurt... igjen
La meg ta deg med på en liten reise. Det var en gang – nærmere bestemt for bare et par uker siden – at regjeringen stolte inn i løvens hule med et skinnende våpen: En ny forskrift som skulle beskytte forbrukerne!
Målet? At utstederselskapene (de som selger deg bombrikker) kun skulle kunne ta betalt for faktiske kostnader. Altså: det brikken koster å kjøpe og sende. Ikke mer, ikke mindre.
Endelig, tenkte vi. Nå blir det slutt på månedlige gebyrer for en liten plastbit som bare skal registrere at vi kjører forbi!
Men vent litt...
Plot twist: AutoSync dobler prisen! 🎭
AutoSync, Norges største bompengebrikke-leverandør med 1,4 millioner kunder, leste tydeligvis regelverket... og bestemte seg for å gjøre det stikk motsatte.
Fra 1. januar 2026 øker månedsprisen fra 5 til 10 kroner. Det er en 100% prisøkning. En dobling. Det dobbelte. To ganger så mye. (Skal vi fortsette?)
"Men vent", sier du kanskje, "er ikke det ulovlig etter den nye forskriften?"
Ah, kjære leser. Her kommer det geniale: AutoSync tilbyr nå to løsninger:
AutoSync Standard (10 kr/mnd) - med "nyttige tilleggstjenester" som mulighet til å pause abonnement og SMS-varsel
AutoSync Minimum (250 kr engangsgebyr) - bare brikken, akkurat som forskriften sier
Det lille, fine trikset
Her kommer poenget: Alle eksisterende kunder blir automatisk flyttet til den dyreste løsningen.
Les det en gang til.
Hvis du ikke aktivt logger inn og velger den billigere varianten, får du den dyre. Og den billigere varianten krever at du kjøper en ny brikke for 250 kroner.
Det er litt som om legen din sa: "God nyhet! Fra nå av skal alle medisiner være gratis! Men hvis du vil ha gratis medisin må du betale 250 kr for å bytte til 'gratis-ordningen'. Hvis ikke koster medisinen din det dobbelte fra neste måned. Tusen takk for forståelsen!"
Reaksjonene kommer
NAF kaller det "dypt problematisk" (det er NAF-språk for "dette er jo helt Texas").
Forbrukerrådet er også på banen og har klaget saken inn til Forbrukertilsynet. Fagsjef Thomas Iversen påpeker at de allerede før doblingen mente at 5 kroner i måneden var ulovlig. Med 10 kroner blir det enda tydeligere.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er heller ikke fornøyd og sier at "målet her ikke er at forbrukerne skal få større utgifter på bakgrunn av dette."
Nei, selvfølgelig ikke. Men likevel...
Konkurrentene gnir seg i hendene
Mens AutoSync doblet prisen, sitter konkurrenten Skyttelpass og smiler. De har nemlig ingen månedsgebyr i det hele tatt.
"Vi håper kundene ser at det er billigere hos oss. Vi merket en tilstrømming da det ble innført i forrige runde, og jeg håper det skjer igjen" - Vidar Raa, administrerende direktør i Skyttelpass
Med en lett spøkefull tone legger han til: "Håper det blir kundeflukt."
Det liker vi!
Hvorfor dette er større enn bompenger
La oss være ærlige: 10 kroner i måneden er ikke en økonomisk katastrofe for de fleste. Men det er prinsippet.
Dette er samme greia som:
Strømavtaler som plutselig bytter fra fastpris til spotpris
Streaming-tjenester som sender deg over på "premium" automatisk
Treningssentre som håper du glemmer å si opp
Det er abonnementsfella i et nøtteskall:
Gjør det lett å komme inn
Gjør det litt komplisert å komme ut
Øk prisen når folk har vært passive lenge nok
Profit! 💰
Med 1,9 millioner kjøretøy i porteføljen vil AutoSync tjene ekstra 19 millioner kroner i måneden - eller 228 millioner kroner i året - hvis alle blir med på den dyre løsningen.
Det er ikke småpenger for en liten plastbit.
Hva kan du gjøre?
Hvis du er AutoSync-kunde:
Vurder å bytte til Skyttelpass - de har ingen månedsgebyr
Eller velg AutoSync Minimum - men vær klar over at du må betale 250 kr for ny brikke
Sjekk hva du faktisk får for de ekstra 120 kronene i året - trenger du virkelig SMS-varsel om bompenger?
Generelt tips:
Sett deg en årlig reminder om å gå gjennom alle abonnementene dine
Spør deg: "Bruker jeg dette aktivt?"
Husk: Passive kunder er gullkunder for abonnementsselskaper
Moralen?
Når noen lover deg "forenkling" og "flere valgmuligheter", hold igjen lommeboka. Spesielt hvis:
Den "forenklede" løsningen koster dobbelt
"Valgmulighetene" er designet for at du skal velge feil
Standarden er den dyreste varianten
AutoSync har funnet et smutthull i regelverket stort nok til å kjøre en lastebil gjennom. En lastebil med bombrikke som koster 10 kroner i måneden, selvfølgelig.
Nå er det opp til Forbrukertilsynet å avgjøre om dette er innenfor eller utenfor lovens bokstav. Men uansett hva som skjer der, er lærdommen klar:
Les alltid de e-postene som starter med "Vi forbedrer tjenesten vår" - de betyr som regel "Vi øker prisen."
Har du blitt rammet av abonnementsfella? Del din frustrasjon (eller dine tips!) i kommentarfeltet! Og husk: På abonnementsoversikt.no hjelper vi deg å ta kontroll over alle abonnementene dine - før de tar kontroll over lommeboka di. 💪