Uke 49, kjære lesere. Den magiske uken mellom advent og julestria, når folk flest er opptatt med pepperkakebaking og nissepynting. Det perfekte tidspunktet for abonnementsselskaper å komme med «små» justeringer, tenker man kanskje?
Men nei – denne gangen var det faktisk ganske stille i uke 49. Det er nesten mistenkelig stille, faktisk. Som den der pausa rett før julestria bryter løs. Men ikke la deg lure: I kulissene smidde flere aktører planer som skulle rulle ut rett før og etter årsskiftet.
La oss ta en titt på de to største abonnementsbombene som tikket inn akkurat da folk hadde nok med adventslystenning og lutefiskplanlegging.
🚗 AutoSync: "Betale for å betale" – Et norsk eventyr
Hadde du trodd at det å eie en bombrikke skulle bli et månedlig abonnement? Vel, velkommen til 2026!
AutoSync, Norges desidert største bompengebrikke-utsteder med 1,4 millioner nordmenn i kundeporteføljen, har bestemt seg for at den lykkelige tida med engangsbetaling er over. Fra 1. januar 2026 dobles månedsprisen fra 5 kroner til hele 10 kroner i måneden.
Men vent litt – får de ikke allerede betalt?
Jo, det er jo det som er det artige. Hver eneste gang du passerer en bomstasjon, får AutoSync 1,75% av det du betaler. I 2024 endte dette med en pen sum på 291 millioner kroner fordelt på de tre store aktørene (AutoSync, Flyt og Skyttelpass).
Så la oss oppsummere: Du betaler bompenger. Av disse pengene får AutoSync en skikkelig kjapp prosent. Og nå skal du også betale 10 kroner i måneden for å ha brikken som registrerer at du skal betale bompenger.
Det er litt som å betale Netflix for å se på reklame, eller betale Spotify for å lytte til... vel, vent litt.
Reaksjonene lot ikke vente på seg:
NAF gikk rett på offernsiven og kaller den nye ordningen urimelig. Også Forbrukertilsynet har begynt å rynke på nesa og åpnet tilsynssak.
Det spesielt pikante er at det fra 1. mars 2026 faktisk kommer nye regler som sier at bombrikkeselskaper KUN skal ta betalt for den faktiske kostnaden ved å produsere og sende ut brikken. Med andre ord: Tenk deg at AutoSync hopper elegant foran dette regelverket ved å innføre en abonnementsløsning før reglene trer i kraft.
Smart? Ja. Populært? Tja.
Hva betyr dette for deg?
Alle eksisterende kunder blir automatisk overført til den nye 10-kroners månedsprisen. Men det finnes et alternativ: AutoSync Minimum, hvor du betaler 250 kroner engangsgebyr for en ny brikke.
Problemet? Har du allerede en brikke liggende i bilen som fungerer helt fint? Tja, da må du altså kjøpe en ny brikke for 250 kroner hvis du vil unngå abonnementet.
Vår anbefaling: Sjekk om konkurrentene Flyt eller Skyttelpass har bedre ordninger. SkyttelPass har allerede sagt at de fortsetter uten abonnement og holder på engangsgebyret. Litt konkurranse har aldri skadet noen – bortsett fra lommeboka til de grådige, da.
🏰 Disney+: Når musens magiske rike blir dyrere
Akkurat da du tenkte at Disney+ var det trygge, familievennlige abonnementet som ikke ville finne på å jekke opp prisene like før jul, kom det. Den 15. desember, midt i julekalenderbingingen, ble det dyrere.
De nye prisene fra 15. desember 2024:
Standard med reklame: 59 kr/mnd (greit nok)
Standard uten reklame: 99 kr/mnd (helt ok)
Premium (4K/HDR): 139 kr/mnd (AUH!)
Den siste der, Premium-pakka, gikk altså fra 119 til 139 kroner. Det er en økning på 17 prosent. Til sammenligning var den norske inflasjonen fra oktober 2023 til oktober 2024 på 2,6 prosent.
Disney+ har med andre ord økt 6,5 ganger raskere enn den generelle prisveksten. Imponerende! På den måten man blir imponert over hvor kreative folk kan bli når det gjelder å tømme lommboka di.
Disneys begrunnelse?
"Det gjør vi fordi vi ønsker å gi deg den aller beste underholdningen, fra nye Originals du ikke finner noe annet sted, til de nyeste storfilmene."
Ah, klassikeren. "Vi gjør dette FOR DEG." Det er som når strømselskapene øker prisene "for å sikre stabil leveranse" eller når flyselskapene tar bagasjegebyr "for å gi deg en bedre reise."
Hva skjer hvis du bare sitter stille?
Ingenting. Du blir automatisk flyttet over til Premium (den dyreste pakka) og fakturert 139 kroner fra første fakturasyklus etter 6. desember. Praktisk for Disney, litt mindre praktisk for deg som kanskje hadde tenkt å spare noen kroner.
Vår anbefaling: Logg deg inn på Disney+ og sjekk hvilket abonnement du faktisk trenger. Ser du stort sett på Marvel-filmer på iPad mens du lager middag? Da holder Standard (99 kr) helt fint. Barna dine bryr seg ikke om 4K når de ser Encanto for 47. gang. Spar deg selv 40 kroner i måneden – det blir 480 kroner i året, som tilfeldigvis er akkurat nok til et helt Disney+-abonnement i fire måneder.
💭 Hva har vi lært?
Uke 49 var kanskje stille på overflaten, men under der kokte det. To store aktører – en norsk og en internasjonal – fant det passende å varsle prisøkninger akkurat når folk er mest distrahert av julerus og glitter.
Det er et mønster vi ser gang på gang: Prisendringer kommer gjerne like før helligdager, midt i sommeren, eller akkurat når folk har annet å tenke på.
Tre gode råd fra oss:
Sett av 15 minutter i måneden til å sjekke alle dine abonnementer. Hva betaler du egentlig for? Bruker du det? Trenger du Premium når Standard holder?
Si nei til automatiske oppgraderinger. Hvis et selskap vil flytte deg til en dyrere pakke "automatisk" – si nei takk og velg selv.
Bruk konkurranse til din fordel. Er AutoSync for grådige? Bytt til SkyttelPass. Er Disney+ for dyrt? Netflix, Max og TV2 Play har også masse bra innhold.
Og husk: Det er din lommebok. Du bestemmer hva den skal brukes til – ikke abonnementsselskaper som satser på at du ikke følger med.
Ha en strålende førjulstid – og husk å holde øye med hva som tikker inn på kontoen din! 🎄