Den siste uken i november bød på mer enn adventskaffe og juleglitter – det var også uken da nordmenn skulle "spare" seg til en strammere lommebok.
Uke 48 – den magiske uken mellom julepynting og julehandel – var i år preget av ett stort spørsmål: Hvor mange abonnement trenger jeg egentlig for å overleve Black Friday-helgen?
Max-imum rabatt, minimum binding
Mens noen jaktet på flatskjerm-tilbud hos Power, kom strømmetjenesten Max susende inn med sitt eget Black Friday-kort: 50% rabatt i tre måneder. Fristende? Absolutt. Lurte vi på om dette var det perfekte tidspunktet å endelig få med oss alle de seriene vennegjengen har pratet om? Selvfølgelig.
Men her kommer vendepunktet som alle abonnementshaier kjenner igjen: "Husk å si opp før kampanjeperioden går ut!" Ja, for den setningen har vi hørt før. Gjerne mens vi sitter og betaler full pris for en tjeneste vi glemte å si opp for seks måneder siden.
Unge strømmer inn – bokstavelig talt
Mens vi var opptatt med Black Friday-hysteriet, kom det også en interessant rapport: Hele 62% av nordmenn under 30 år har nå tilgang til minst ett avisabonnement i husstanden. Det er faktisk ganske oppmuntrende!
Men la oss være ærlige – "tilgang i husstanden" betyr ofte "jeg bruker mamma og pappas abonnement". Noe som er helt greit, selvfølgelig. Deling er omsorg, som de sier. Helt til streamingtjenestene bestemmer seg for å krangle på det.
Advent, advent, et abonnement tent
Uke 48 markerte også starten på adventstiden, og med den kom det uunngåelige spørsmålet: Hvor mange strømmetjenester trenger vi egentlig for å se alle julefilmene?
Netflix har "Love Actually" (om du er i den leiren). Disney+ har klassikerne. Max har... vel, Max har rabatt akkurat nå. Og før du vet ordet av det, har du fem forskjellige abonnement bare for å dekke julekosen.
Så hva lærte vi egentlig i uke 48?
Black Friday-tilbud på abonnement er fristende – men husk at "50% rabatt i tre måneder" fortsatt betyr "husk å sette av tid i kalenderen til å si opp om 89 dager"
Unge elsker digitale abonnement – og hvem kan klandre dem? Alt i ett format, på mobilen, når du vil ha det. Det er faktisk ganske smart.
Timingen er alt – å lansere en god rabattkampanje akkurat når folk er i "kjøpemodus" er genial markedsføring. Hatten av for Max.
Vårt tips til deg
Før du kaster deg rundt i neste abonnementsrabatt, still deg selv disse spørsmålene:
Kommer jeg faktisk til å bruke dette?
Har jeg allerede tre andre strømmetjenester jeg knapt bruker?
Husker jeg å sette en påminnelse for å si opp hvis det bare er prøveperioden jeg vil ha?
For det er det som er hemmeligheden: Det finnes ikke noe som heter "gratis" – det finnes bare "gratis inntil du glemmer å si opp."
Velkommen til desember!
Mens vi går inn i desember og adventstiden for alvor, er det kanskje på tide å gjøre en liten abonnementsrydding? Sjekk hva du faktisk bruker, si opp det du ikke trenger, og nyt de tjenestene du virkelig setter pris på.
Og hvis du lurte: Ja, du kommer sannsynligvis til å trenge minst to strømmetjenester for å se alle julefilmene. Det er bare sånn det er.
God advent! 🕯️
Trenger du oversikt over dine abonnement? Vi hjelper deg med å holde styr på alt fra streaming til mobilabonnement – slik at du slipper å bli overrasket av regningen.